LA LLIBERTAT ÉS UN DRET QUE ES PERD QUAN ARRIBA LA FAM.






LA LLIBERTAT ÉS UN DRET QUE ES PERD QUAN ARRIBA LA FAM.



Diumenge 10 de Agost de 2008.


Per Alfredo Arrieta Ortega.


"Per a la llibertat sagno lluito i perviu, per a la llibertat, els meus ulls i les meves mans, com un arbre carnal, generós i captiu dono als cirurgians. Perquè on unes conques buides despertin ella posarà dos ulls de futura mirada. I farà que nous braços i noves cames creixin en la carn tallada. "

-Miguel Hernández-



Va haver de ser per per la dècada dels sesentas que moltes idees vagabundejaven pel teu cap. Feies ideals i conclusions de com havia de ser la vida d'un humà, t'imaginaves que eres portat de la mà dels teus pares, per aquelles senderes de Mixcoac i eres conduït pels millors camins, per les més ideals rutes que el teu país et plantejava. Veies al principi amb alguna admiració com parlaven els poetes, sabies de l'avançada imaginació dels teus avantpassats per traslladar-se a les estrelles, o el dels fets consumats en que el teu avi el General es va unir a Madero. Diuen que en una oportunitat se li apersonó en un paratge per dir-li al recordat prócer, que quan ho dispose, comptarà amb deu mil homes armats amb aquestes armes ja rudimentàries, per lluitar en contra de la injustícia, i amb el fonamentat reclam de ser lliure . Madero va accedir i en la seva oportunitat aquest avantpassat teu que semblava rus, es va incorporar al canvi que li urgia a Mèxic.



Després en altres dècades i altres temps va passar l'arribada al món de la teva persona governava el senyor Ruiz Cortines, més tard a la teva infantesa López Mateos generós aportava al teu nutrició l'excels esmorzar de pa amb ou, un quart de llet i el seu enyorat massapà i en moment et vas trobar de sobte amb una societat desconcertant, absurda.



Vas entrar com va dir alguna vegada el poeta català Joan Salvat Papasseit: Per la porta de servei i amb un pedaç al cul, la teva societat mig conservadora, medi hipocritona res et informava, veies als homes dirigir sense entusiasme algun als treballs ganduls que només serveixen per omplir el plat, cadascun amb els seus problemes domèstics en els seus habituals mediocritats.

Aquesta situació vulguis o no, et agradés o nó havies viure-la, sense ensenyament de ningú només de les teves percepcions infantils.


Quan en ple ús de les seves llibertats excessives teu pare va decidir caminar la seva pròpia sort, et vas trobar pres de les teves pròpies necessitats, les immediates, les que no es poden posposar, les que Déu mana: casa, vestit i aliment. Encara recordes i sempre recordes que el teu estómac no ha pogut esborrar la percepció molesta de tenir fam, però tal sembla que és la causa comuna, la que t'atrapa, la que mai et deixa des del naixement fins a la mort.



Va haver de ser l'any 67 quan vas acabar la instrucció primària, la que et permetria impulsar el vol, la que faria possible el deixar de ser analfabet, en un país analfabet. Encara recordes que al moment de rebre el teu petit paperet signat pel cap de la zona escolar i adscrit a la SEP, escoltat el teu nom entre el silenci dels concurrents, ningú va parlar, i tu estaves entre tots els éssers anònims que també acabarien la seva escola inicial. No obstant això no vas anar a l'anomenat del teu nom, la raó, no tenies sabates.



Què seria d'aquests nens d'aquests temps, en què presons hauran acabat, en totes les desil.lusions hauran caigut?, Què rancors tindran en els seus cossos i ments?, Menjarien tres vegades al dia,? Quants llibres han llegit?, Omplirien de fills analfabets tots els espais de la nostra república ", El principal subversiu és la fam. La fam comporta a altres causes, provoca incendis, marees altes.


Deia Machado que ell res us devia, al seu treball anava i amb els seus diners pagava. I així devia ser, quan a un home se li tanquen les portes de tot, les portes blanques i les portes negres, aquest arribarà potser a enderrocar-les. L'empresa privada, el govern de Mèxic, la república sencera és l'encarregada d'obrir aquestes portes, és l'obligada a proporcionar al ciutadà benestar, perquè aquest s'ha de traduir, en fets positius.


Mentre en aquest sistema de vegades cruel, de vegades ànec, no es produeixin els canvis que moralment necessitem, estarem presos, el principal dret que tenim els éssers humans mentre estiguem en aquest món és el dret a menjar. La llibertat s'aconsegueix, quan no sabem més de milers de gent que emigrin com els ocells cap a horitzons més desenvolupats, cap al Nord del poder. Els éssers del sud també tenim drets.



Un cop recordes quan menjaves mig ou cuit en tot el dia, que vendries teus pertanyia terrenals i amb el producte d'aquestes compraries un bitllet d'autobús a Veracruz. D'aquí deambularia pels carrers jarochos fins pujar a un vaixell que et portés a qualssevol punt de la vella Europa. El teu propòsit no tornar.


Deixaries el teu origen, el menjar preparat per la teva àvia, els fesols de l'olla, les salses regionals, les truites, els tamales.

Volies anar a un lloc on podries exercir els teus drets fonamentals. El dret a menjar, un sistema on es respectaran els drets humans, el teu dret al treball, a l'escola, a informar-te, possiblement estaria aquest utòpic lloc a Dinamarca, Noruega o Barcelona. Havies cercar cercar.


No obstant això això no va ocórrer, perquè cap mà amiga va haver de recolzar, i els teus recursos sempre van ser magres, és a dir sempre lligat com els pollastres quan els amarren a les potes de les taula.
Qui és el responsable de lligar-nos?, Qui són els que treuen profit d'això?, Perquè no es permet alliberar-los,? Hi ha alguna ment perversa que tot ho impedeix?, Qui és el veritable culpable?.



Mentre l'home com a espècie continuï sent el seu propi llop, l'avanç no serà, algú ha de treure les cadenes siguin imaginàries o nó,, treure les barrreras, els mecates que els lliguen, les conductes revengistes que els atrapen.


Ara per ara he après que l'única llibertat que ha de tenir l'home és el dret a menjar és la millor arma de lluita, si volguessin transcendir han treure's les benes, no ser com en l'actualitat mexicans campions del embolic, de la farsa inútil, de la política rastrera.


L'home ha de caminar pels seus camins, respirar el seu flors, les seves valls, pensar, decidir per ell mateix, estudiar sense límit. Ja n'hi ha prou, ja és prou el que ha passat, res de presos, res de presons, volem treballs, construir cases que puguin habitar els paletes que les construeixen, volem escapar dels demagogs, dels ignorants, dels presos de tot, del rebut telefònic, de l'estar atrapat en la vellesa, de no poder cobrir ni tan sols les mínimes comptes pendents. ¿Aquesta és la llibertat que s'invoca?. Insisteixes que tots estan atrapats, amb sous mínims de vergonya absoluta, de llengües perverses que tot ho resolen i el enreden. Els nois es noten fastiguejats, sense cap projecte de futur, sense ànim de plantar tan sols un arbre en aquesta república. El mateix els pots veure en els ranxos, les aldees, pensant en un futur que no existeix, en el seu pròxim projecte: un tac amb Xile.



Caminar pels carrers sense sentir por, escoltar el missatge dels tirans i estafadors, dels mediocres apoderats dels mitjans, d'alimentar la ignorància., De proposar continguts amb informacions mediocres, que no deixen. Hem alliberar-nos, ser lliure diuen significa ser culte, deixar d'ignorar el que puguem, des de la mateixa capacitat sense límit dels nostres cervells, hem de obligar-nos a la superació de les comunitats, no tot és diners, si el cos social està putrefacte qui van ser els culpables , qui emborratxar les nostres consciències, per què ningú va dirigir les seves memòries.?


Aquest temps que avui et toca viure, és bastant trist, no dóna per més, no és el mateix quan un estómac porta un bistek dins, engoleix vi, i pausadament es torna vermell a la cara, així d'aquesta manera aquesta calenteta, amb el millor confort. Però més endavant et senceres de Sara, la nena Chamula que et vas trobar pel circuit interior, li vas preguntar que feia en aquesta ciutat de espant, Sara et comentar en esclarissat espanyol que el seu pare l'havia portat a Mèxic a treballar de serventa. Saps llegir Sara ", va abaixar la mirada com amagat i et va dir que no. Sara va arribar com aquests milers d'emigrants dels pobles perduts, dels pobles grisos, on només hi ha fam, Sara no menja, però tampoc Pere, o Lupe, o Raúl, cap té els mínims satisfactors, ells van arribar a aquest món amb els vents en contra, enfrontats als dèspotes i insensibles.



Sara li preguntar si no li agradaria iniciar l'escola, et va dir que sí. Mira, has de trobar el moment propici per a dir-li a la senyora que et paga, que tens un desig. Aquest és l'escola, imagina Sara que tornis a la comunitat convertida en la mestra Sara. Qui li dóna suport?.


No és temps de veure més nens carregant fileres de maons a l'esquena, amb els peus marcits, amb les mirades perdudes, presos de si mateixos, així no es desenvolupa ningú, amb més de trenta-dos milions d'éssers analfabets, que deambulen en els tiraderos d'escombraries, per engolir sobres, éssers que caminen sense ombra, ofegats per alcohols que embruitexen, indigents en tots els costats, quin ha de ser el destí de Mèxic?, realment som lliures?.


La llibertat s'aconsegueix a força de lluita, ha de ser l'ànim que envaeixi a cada home, sí ens encaminar a una societat utòpica, molt t'agradaria que la senyora que ven els diaris fora, experta en ciències polítiques, que l'artesà sabés de casos penals, que el carregador de costals en els mercats, et sabés parlar de Nietzsche, fins Pablo Neruda, que el treballador sabés de Karl Marx, Carlos Dickens, que ningú no tingués d'informació, que es partís de la base, que l'home no és mercaderia, sinó ànima i ossos, sentiments i bondats, que l'home no és només un número o una clau, l'home és una mica més, ja no és possible tolerar la ignorància, l'apatia dels milers que van per aquí sense saber quin és el camí, ja no és moment d'estar pres, les consciències han de despertar, tu ho demanes, ho vols, hem de canviar els antics esquemes que ens han convertit en aquest Mèxic desconcertant, on els diners es dilueix, s'escapa de les mans del paleta que no es queixa, l'assalariat, que a penes viu i no obstant això aquí està, sense reclamar al poder, destinat a l'orgull, a continuar l'espècie del que som. Hem de demanar ajuda, junts, ser lliure no és només una paraula més, la llibertat deu ser això, acompanyada de justícia real, on un home pugui obrir un llibre, caminar a cavall, respirar aire, fabricar una casa, sembrar el camp , anar a un concert, menjar saborós, la llibertat és ell, és la pàtria, el mateix qui vesteix vestit o el que va de manta i morral, qui escriu en un ordinador, o qui sembra la parcel.la, comença per menjar, que el teu plat estigui ple, que s'inundi d'arròs i julivert, que el guanyis amb salaris reals, que puguis ser capaç d'acudir per tal quantitat de diners a comprar llibres, sense que quedis frustrat de res, que els treballs es multipliquin el mateix que els peixos.




"Per a la llibertat em desprenc a trets dels que han rebolcat seva estàtua pel fang i em desprenc a cops dels meus peus, dels meus braços, de casa, de tot."

Miguel Hernández-




Una tarda de pluja escoltar a un actor dir que la llibertat per a ell, era quan obria la nevera de casa i estava de menjar.


Per a tu exercir ara per ara ja et va saber conduir fins al alarmant fet de no tenir ni tan sols al 20%, ara amb els suports del govern federal s'exerceix un subsidi que diu dóna suport a les classes en marginació, el fet: El suport consistia a desconnectar l'aparell que refreda perquè no pots cobrir els alts costos de la llum, amb el teu ingrés mínim, bona ajuda, bon suport. Pres novament ....


Aquesta ocasió vas arribar a comprar un mig quilo de carn en aguayón, i alliçonar el carnisser de com estava pres, li recordar aquest bonic vers d'Atahualpa Yupanqui: "Podran amarrar les mans la guitarra chasmuscar, però l'ideal de la vida aquesta és Lenita presa que ningú haurà d'apagar ". L'com a resposta et va instar a alliberar les cadenes comprant armes, creant caos. Saps bé que l'única forma de revertir el fang, és simplement donar-li un gir a la ment, a la consciència, al moment gairebé mecànic del riure, perquè el riure ha de ser constant, l'home ha de treure el podrit de l'ànima, ha de cantar , amb alegria perquè el seu entorn ho diu, a més ho mereixes, tu i tots els indis, de totes les mixtures, les llengües, les formes d'organització, les seves maneres de caminar, les seves ganes de respirar. Qui donarà el primer pas per cobrar l'aire que va als nostres pulmons?





Aquest mal d'esquena que et escomet, recordes que no és casual, fa més de trenta-cinc anys, t'obligaven a diari carregar costals de guix per a les construccions, la teva esquena de nen es doblava, així que la teva en ús de l'enginy treies amb les teves mans diminutes palades del blanc producte i elaborades costalitos de 25 quilos. També carregar aigua en dos pots que abans contenien mantega, col.locant els palets al teu esquena de pipil ia carregar la meva Güero. Així ho vas fer per diversos anys, però no eres l'únic, enrere havien milers de mexicans doblats, sense suport de res, cap actitud de salvament.



Ser lliure és tenir el suport adequat, no és del teu gust, el saber que a les pàgines socials la gent perfectes, s'ofeguen d'alcohol, mentre presumeixen seus draps, els seus carros d'insult, els seus porcs morals. A fora, a sota, tots reben els insults, perquè és insultant el saber de models dissenyats per maricons sastres, i tu observant, la presó nacional.



Els ossos de les teves mans semblants als joves del Senegal, utilitzen el control remot del CD, que gira sense ser espectacular, un petit grinyolant, fa iniciar el tema: "Al compare Juan Miguel no li paguen el jornal i encara que no haiga de menjar el mesmo cal treballar, pobre compare Miquel la vida que li ha tocat ". La sensació de la fam no et deixa, és gairebé la teva amiga, maleïda fam, com lustrar-vos, com aconseguir que ningú tingui gana?, Qui va cometre aquest error de disseny?. És sabut que els éssers vius necessitem ingesta, perquè l'home pensa millor amb l'estómac ple. Però les situacions sempre són adverses, mires el diari, i aquí està; atur galopant, els cavalls de la fam s'apoderen de les famílies de Mèxic, el fracàs dels plans socials, sembla patent. Els plans al camp s'hagin morts, i discretament els camps s'assequen, la mort ronda.

El que volem és una humanitat justa, un Mèxic just, una societat d'homes dignes, és a dir que hi hagi una autèntica justícia, igualtat, fins i tot en el sentit cristià, tu pensa en això. La llibertat és un acte d'amor a la justícia, d'amor a l'home, a la veritat, a la societat humana.

A la llum de la simple i pura formulació humanista de l'existència, es tracta de sentir que tots i cadascun som semblants entre nosaltres, et refereixes als éssers humans, i en general que la cosa més important de tot és la vida. L'emoció per la vida. Sentir que no hi ha cosa més important que això. La vida, la creació, la justícia, la llibertat, són els grans valors que tu defenses, que tu sents com la teva tasca. Allò que s'ha de dir sempre encara que avorreixi.


Tu estàs segur que el futur és dels humils, passant per tota l'escala dels humils possible. Des del humil davant Crist l'humil davant la llei de l'Estat. Des del humil que se sent reivindicat per Nietzsche fins l'humil de cor que se sent un més en el conjunt dels que treballen i produeixen. Sento que el futur és dels humils i com ets un humil més, estic segur que vas a triomfar, més enllà de la mort. -AZ .-



Creus en el futur, creus que és possible un futur d'homes i dones dignes, íntegres amb sentit ètic que és aquest altre sentit estètic de l'ànima.



LA FAM ...



Ja fa uns quants anys que t'has adonat, que el teu país on habites es troba mort. I està d'aquesta manera perquè vostès els habitants d'aquest erm desert han col.laborat a la seva història estèril. Res és especial perquè si observem l'interior del seu organisme, descobrim milers d'escurçons vestides de tots tipus de vestits: n'hi ha de sac i corbata, de davantal i dissenys estranys, hi ha altres de parlar confús, d'idees rares, de pèls bruts. I rasques i rasques i surt pus per qualsevol lloc. Converses amb el teu germà i descobreixes la seva fúria, parles amb el mestre i et enreda despietadament. La teva dona eleucubrando seva bogeria estranya, el teu gos, caçant mosques.


¿Que va ser el que va succeir? Què putes els ha passat?. Han decidit començar a omplir els carrers de caca, escampar rumors, apunyalar a qui es deixi, mentir a tots de tot. Ficar jull, dir mil xafarderies, confondre el ignorant, dir-li que l'esquerra és la solució, que és millor robar, des d'unes línies telefòniques, fins diners de les butxaques, piratearte la música possible, i robar-li a ou un petó a la florista.

Perquè aquestes fins als güevos de ser l'empleat del mes. El ciutadà perfecte, el que a tot li troba explicació, el que aplaudeix a la classe política i dels que estan d'acord en les seves decisions. Qui que paga la llum puntualment, el que mai s'equivoca, i mai, escolta'li fes cas bé mai sostreu una pruna dels quilos i quilos que reposen en els supermercats.



Ara ja no. Et val un rave la rectitud, la linealitat de la teva persona. La lluentor de les teves sabates. Visca el caos, el puto desordre, l'anarquia per tot arreu. Anem a passar-nos els alts dels semàfors, no s'ha de pagar els comptes de res, cal alterar tot el que es pugui, hem de crear confusió desmesurada, cagarnos en els reglaments, netejar el cul INSTITUCIONALS. Ens pixàvem en els discursos, aplaudir les putes, fumar el prohibit, publicar caricatures que chingue al demagog en torn. cal enverinar les preses amb arsènic, els cervells de tots els que pugui, trencar els llibres, cremar els discos, destruir els teatres, matar els cantants lírics, i incinerar a als perduts.



És temps de rebel · lar, no consumir plàstics ni ferralles, no comprar la merda que et venen deliciosament empaquetada, és hora de treure la por dels armaris, dir-li al món que no tot és cocacola, ni consum arterós, és hora de menjar només el que vulguis, és hora de ballar a com t'ho dicti el teu cos. Si teniu ganes de dormir en aquest letargia d'opi, és molt el teu pet, és el moment d'escriure escombraries.
Consumir articles barats, és temps de prendre el telèfon i escampar l'odi, d'incendiar els televisors, de cremar els abrics, de matar gossos, de tolerar el fems, de zambullirte en sang.


Sí senyor dius cada dia, arriba i et ordena, surt i et crida. I tot és així d'aquesta manera, milers de dimonis negres estan per tot arreu, des del teu mare fins a la teva tia, des del cavall fins a la hiena. L'opció és agredir, per tots els mitjans, dir que s'acaba el món, que s'incendien les naus, anem a emborratxar de tots els licors, hem de ser violents i vils, anem a rebutjar la societat és millor la tribu, el desordre del caos, la mort, el punyal al cor de qualsevol nazi, de qualsevol dictador, sigui negre o sigui blanc, useu perfum o no, l'usual és la calaca, els ulls enfonsats els estoperoles en les robes negres, els calbs rapats, la droga en els cossos.



Acabem amb tota la creació, que és estúpid, és immoral, deixem de ser porcs cerebrals, prendre les llances i cridar, crits desaforats, caminar encuerados, clavats objectes a les orelles, oblidar el llenguatge, ferir la sacralitat, menjar cervells de vaca, cagarnos en el prohibit, deixar-nos les ungles llargues, evadir al fisc, llençar des d'un pont, manejar com boig al seu túnel, trencar els aparadors, matar un policia, perfumarte en la venjança, viatjar en els fongs i en la droga, estar en contra de tot, dels teus pinches paraules, que només em fereixen, em persegueixen, em insulten, em afalaguen per ser diferent tot, puta societat de merda, artera i irresponsable, que només camina al ritme dels diners, del tot el que tens de la teva certificat professional, del teu èxit d'or. Una altra vegada pres.



Ara et trobes sotmès a les pressions de tots els ciutadans, l'assetjament és gran, tal sembla que quan actuen com ha de ser, és quan més mal et va. Dius que et vas a decidir per comprar una pistola i fer la teva llei. Total el més que pugui passar és que acabis empresonat o mort, i si és així, segurament ningú et portarà flors a cap lloc perquè no tindràs tomba, perquè, el que millor escau és caminar en els records d'algú d'aquesta manera continuessis viu . Dius que tot et cansa, comences a sentir el pes dels anys, aquests anys joves quan manejaves bicicleta llogada, tocaves la guitarra i cantaves cançons. Aquests anys que es van anar pel forat del lavabo com quan es va l'aigua bruta després de rentar els teus pantalons. Ara ja no està ni el pati vermell de la casa de la teva àvia, ni tampoc el gos salsitxa que tant et Ching. Ni tampoc hi ha les rates del forn, ni la teva oncle Lalo amb la seva samarra de mànegues tacades d'oli de cuina. Ara aquest temps és infeliç, el que s'ha aconseguit val un xiulet, l'assetjament és tant que no tens finestres per obrir-les i sortir. Ni tan sols et queda el consol del cigar, fa anys que ja no fumes, aquest ric tabac, i vas deixar de fer-ho per indicació d'un metjastres.



Ara els dies són insensibles ningú importa a ningú, tots es van desenvolupant en un cinisme que fa pudor. Només priva el Déu Diner, el diable diners. Els éssers es desplacen ignorant tot, alguns treuen la seva palm i escriuen els seus temes, altres parlen en els seus mòbils, i altres passen per allà i cap aquí.
I cap va a la ruta de la veritat. El que priva és el frau, el cop baix, la mentida que corroeix, la ira que esclata. Això és el que val. El valor de res. El preu que tot té, la pols que serem a posteriori.



La realitat va marcant el destí de tots, ahir per exemple se't va acostar un individu que en el seu aspecte semblava un dimoni, després un vell allà pel camí de la Defensa, estenia el seu barret demanant unes monedes, més enllà un grup de subjectes renten els automòbils, al mateix temps que s'unten les mans amb ciment i procedeixen a inhalar, es droguen de totes les edats, fan comuna, dones joves amb nens a l'esquena fan el mateix.


I tots vam passar indiferents perquè la realitat és que no ens interessa res, volem tenir la roba de moda, l'estatus perfecte, tota la resta és res, algú passa aa teu costat i fas com si no hagués ningú, és millor, la unió de ningú, la unió de l'aire. El carrer és àmplia per al camí, passen tots caminant de pressa, ningú preveu un ram de flors a les mans d'una anciana, molt menys el so de la campana, o el pregó venent pa o artesanies.



Això temps et recordes, ja no hi són, es van anar per la ruta de l'oblit pels anys passats, i ho saps pels teus xacres, pel dolor dels teus ossos, per les reumes aclaparadores, pel cansament de la teva esquena. La Cocacola t'ha minat pas a pas lentament. I mires el televisor i comprens que tot passa i res alhora, les imatges es van donant, els mateixos temes corruptes i pillos, lladres i arguenderos.



Avui es va presentar un tipus de la policia, d'ulls durs verds expressius, aquest rostre presentava una duresa poc comú, et va dir que va anar a cobrar el seu quinzena, et ensenyo la seva botes amb les soles despreses, el seu uniforme intel ligent. Et va dir que una vegada la seva mare li va comentar que la seva expressió havia canviat fa por. Només era un policia, un tipus no educat, fort, gairebé animal.




Només cal un lapse, un simple minut, una mica d'espera, perquè es deslliguin a la violència, a la rebel.lió de les idees.
L'home és un ésser convertit al comú, transformat en un cargol de màquina Xerox.
Per exemple, són conduïts per on altres volen, al so de la seva marimba ballen Desfilen com changos, sufraguen qual bens, tenen la televisió que
mereixen, són pobres perquè volen, no aprenen per nans.


Però qui són aquests que sotmeten, d'alguna raça hauran de ser, tres-cents milionaris, vuitanta milions de aplanats.

Mai els he vist en el metropolità, a jutjar per l'aparença dels conformats amb la seva sort.

Vols descobrir els seus terboleses, escodrinyar entre la foscor, i comprovar l'habilitat d'aquests Fulanos perquè el xai alci la vista i aprovi la guillotina.
I no aconsegueixes encertar perquè empasses seus fesols enllaunats, et calces les seves sabates manufacturats en sèrie; acceptes després els seus dictats.


Aquestes mans no produeixen en secret, llegeixes els llibres de text, que compres amb els teus diners-molt pocs diners.


Cadascú porta la seva etiqueta, tu per exemple, per entendre'ns, estàs catalogat com un ningú entre les multituds, però el teu carnet d'identitat et enforteix.
És un papereta contundent.

Fulano de tal, diu la veu de la teva consciència, nascut en terra tal.
Així que no ets ningú, només un nombre primer, un signe, un guió, alguna coma, una fotografia.


I si mates, i si robes, de seguida donen amb tu, et poden torturar, estirar els pèls, treure la sopa.

Per això ets ben portat, mai llegeixes res que pugui distorsionar els teus puritanes idees.

Un dia, els teus tristos ulls i no és mentida, van observar cap al ample del carrer, una revolta d'inconformitat-contraris al govern republicà.
Procedeix a la fugida, tot cert que els seus reclams eren els teus.
Ets un home cansat, de sabates vells, roba d'altres anys.

És ben cert que al planeta sobreviuen els més capaços, l'obrer fa servir el martell made in Camps Germans, es Embarra d'olis i additius, no fa servir mum el desgraciat.
El seu líder, el seu conductor sagrat, muny teu salari en nom de la causa, del sindicat charro, la caixa noia desapareix, robada per alguna mà.


Tots tenen etiquetes al front: el avorazado és un lladre, el lladre un miserable, el miserable, un pobre. El pobre és un humà, l'amo dels botons d'or, és honrat i recte, el recte l'acabament del cul ...



Et tenen por en forma irracional els injustos, els dèspotes i els mediocres. Terrats als mediocres, escups als hipòcrites, odies la burocràcia, l'estupidesa, les injustícies socials i les misèries humanes.



"Jo tinc tants germans que no els puc comptar i una núvia molt bonica que es diu Llibertat",
Atahualpa Yupanqui.


Panses de sobte i et trobes un tiraderos de coses al carrer; artefactes de ferro rovellat, espècies de cassons, batedores enormes, pots amb alguna cosa que sembla cocoa, sucre i mil papers, això ho pots observar en directe. Va passar fa alguns dies al carrer de Cedre a la colònia Santa Maria la Ribera, cap als rumbs de Sant Cosme.


En alguna ocasió parlar amb una treballadora d'aquesta companyia que fabricava xocolates exquisits per a paladars únics i rigorosos. Ella et parlava dels moltíssims anys que treballava en aquesta fàbrica, del molt que va aconseguir sobreviure gràcies al ardu treball.


Ara l'absurd de Kafka, una pel.lícula de la vida nacional. Van arribar diversos goril amb l'ordre de desallotjar aquesta empresa que pot ser devia, però ja no importa el diàleg, la paraula justa. El que interessa és atropellar a qui es pugui. Deixar de menjar a qui sigui, a ningú li importa.

Avui al matí vas passar veloç pel mateix carrer i ¿seran cent gent?, Descansant en el neguit, en el què serà d'ells, sense feina, sense la possibilitat de comprar res, ni el pa, ni un retall amb os. Et donen ganes de parlar amb ells i distendre la injustícia. La seva llibertat ja va acabar, la teva quan?.


També contemples a persones passejar pel sòcol, i pots veure que camions que vénen del camp regalen hortalisses per tal de protestar davant el immisericorde del coyotaje a la central de proveïments, i passen les velletes arrugades amb la seva coriandre regalat, raves i enciams. Cadascuna d'elles farà alguna sopa per saciar la seva gana, les seves ganes de ja no peregrinar en aquesta vida reprimida, sense alegries de cap espècie, i esperançades a la figura d'algun demagog originari de Tabasco que sàpiga donar-los almoina electrònica cada mes a aquests vells que només esperen la mort en pau.


De vegades penses que t'acaba l'aire, que en aquesta país de simulacions fins als gossos es manegen de manera impune, arriba un i et mossega, et dóna dentades dures i precises. És el lloc on ja no pots més, mires l'odi, el rancor ciutadà, els luxes d'insult dels ambaixadors, a dir de la revista que publica l'Universal. En realitat que és el que busques, res sembla agradar-te, et donem un sueldito, per a la lechita dels teus nenets, et paguem en petitó, perquè compris les teves tortillitas, i li embarras seva chilito, la seva salseta. Això no tens prou., El que passa que sempre vols més i més ets insaciable.




EM DIUS DE QUÈ DEMANEN PELS CARRERS.



Demanar diners, no sé que cosa em dius és una cosa que degrada, suposes que va haver de ser la ingratitud d'aquesta societat que es diu desenvolupada. Només que està malalta, perquè ahir vas veure la imatge de Pere assegut al mig del carrer, portava un pot a la mà, el s'agitava tremolós i deia: ajuda, ajuda ...


Vas decidir seguir-lo, a moments t'amagaves pels carrerons ocults de la colònia Morelos. Pere va donar volta, semblava un ocell negre, feia servir un sac de molts anys, les seves ungles mostraven un desaseo tal que donava fàstic, les seves sabates foradades, per tants passos qui sap a quins llocs.


Pere treia el pot amb monedes de baixa denominació, semblava atordit. Posava el potet sobre la taula i va escampar el fruit del seu treball. Deia mentre explicava, crec que el que demana també té dignitat, la vida ha de ser feliç, i honrat, treballant per a la família.

Pere és un vell com el pots observar. Què va ser el que li va succeir? Quant va haver de caminar per arribar a això?.


El seu gat pelut de la mateixa sort brut reclamava amb un miau-miau, per la llet clavell a la qual estava acostumat. Calla, Wagner, deixa veure quant vaig ajuntar. Un, dos, tres cinquanta. Avui no sopars.
Estem tan buits que no tenim res a dir-nos, només el mirall és el que et jutja, el que et diu què has fallat, perquè no tens res que faci més suportable la teva fam constant, el teu desig d'obrir la rebost i trobar només ratolins grisos igual de famolencs que tu.


S'asseu en aquest butaca atrotinat, de ressorts enfonsats, obre el diari de fa alguns ahirs i llegeix seriosament: Calen generacions d'éssers honrats, hum ...
A Mèxic moren cent mil nens de fam cada any, Hmm.
Lleis justes per a tots, hum ...

La pèrdua de llocs de treball és global, els capaços de crear-los ni tan sols es ruboritza, hummm.
Cau amb son i budells buides.


Pedro entendreix amb una facilitat que sorprèn, és un ésser chuimuelo, reservat, cautelós, introvertit, ell pensa que un home faci el que faci no ha de penedir mai, sempre que ho hagi fet de manera honesta, només en té prou veure's al mirall per saber-ho , la norma que regeix és el mirall, i la consciència et sembla poc?.


El més trist que li pot passar és morir-se, no tenir cap esquela ni en blanc ni en negre.


El que més t'ha cridat l'atenció de Pere, i de tots els Peres ha estat la gran diferència que existeix entre les classes socials, des de la més impensada fastuositat fins a la misèria total. I tot això es troba barrejat, sense separacions, entre gents que viuen amb diferències socials monstruoses.

La societat té com a objectiu fragmentar a l'individu en tot el possible, i es tracta de deixar el més sol possible, el més aïllat, el més indefens.



Qui sap que sobreviurà de Pere o de tu, no ho sé i tampoc crec que tingui molt d'interès per a ningú, encara que sempre hagis volgut plantejar la història d'altres maneres, haver tingut grans metes, o que hagis procurat transitar bé per tot arreu, però tu i Pedro sempre caminar a pas d'home, a pas de gana, tractant sempre d'evitar on posen un peu i on posen l'altre, però no per caminar segur, sinó per caminar curiós.



Et sentiries més satisfet, si Mèxic caminés amb altres passos, que en veritat disposés de camins sans, no de pàtries Chueca, de progressos i llibertat, en cadascun dels seus habitants, d'estabilitat a la butxaca, de tornar a tenir aquesta actitutud de legalitat en les nostres paraules, però lamentablement ara per ara no tenim.


Han d'estar a favor de la llibertat, la cultura, el treball i defensar com diu Mario: Defensar l'alegria, per això hi són, no han de permetre més la degradació de l'home, han d'intervenir per canvia la situació, estan presos no són lliures ni res .


Encén la televisió i escoltes dir a la seva mare un nen de Rwanda: Mamà hi haurà pa al cel? .. Se't dóna una volta a l'estómac, l'única manera de mirar als teus propis fills amb dignitat, escolta'li fes cas govern federal, escolta'l empresari és reaccionar davant les desgràcies. No més almoines per a Pedro, però tampoc per Joan o Sergio, doneu-los treball amb un salari just, facin junts camins, escoles, que en les taules hagis pans, que en les cares hagi somriures nó preocupacions. Aquestes seran les respostes del lliure.

Encara que es viu a una societat egoista intransigent i injusta.

Els temps benèfics han passat de llarg sense mirar-nos tan sols, ara s'ha de arrossegar per terra i medigar, el mateix que els diners, l'ensenyament, la salut pública. "Al país de la incertesa és el mateix confondre de governar". Diuen que les coses van bé, però sempre van bé per a aquests.

Hem d'acabar amb la ignorància, perquè es viu en un món summament ignorant, des de les normes morals que no utilitza més l'individu, sinó que passen més a prop dels diners i el poder.

Però el poder per si mateix està creant éssers cada vegada més insolidaris, que no estan disposats a donar-te ni tan sols un tac amb sal., Això és producte de la por. Una societat amb por és molt més manejable, es manipula fàcilment.


Com es pot ser lliure amb fam? Perquè ja saps que el que priva és la desocupació, la misèria que ningú veu, la recessió econòmica, la nul credibilitat en la classe política més rastrera, més desvergonyida. La inseguretat en cada carrer ia cada cantonada sense fanals, priva la corrupció desordenada, el crim impune el mateix el robatori.

És tan dura la supervivència que observes, el mateix que Pere, que de vegades et dóna gust quan observes que en espurnes de llum apareix la solidaritat entre els pobres dels pobres, de gent sense feina que furguen i furguen en bosses d'escombraries, que separen cartrons i papers per a vendre'ls.

Si la solidaritat mai partís de l'oligarquia, juralo que a Mèxic no haurien aquests greus problemes. Ara veus manifestar-se a tot tipus de gent. El mateix a l'avinguda Juárez que pels carrers més pròximes al Zócalo de la ciutat sense esperança. Mires aquest cartell que diu: Diposita diners al banc i et tornaran merda! ". No al desaforament, ajudants demagogs, llavaplats lanares.



Aquesta és doncs la mirada de la llibertat, la de Pere i la d'Alfredo, el mateix que la de Raúl, Sara, o Gerardo,. La llibertat és una assignació que tenim pendent. És l'única raó que tenim, per considerar-nos part d'aquest trist país que sembla ser sol productor de carn humana per treballar en els camps agrícoles dels Estats Units. Qui posa la primera acció, o ens trossejats sanguinàriament, tornant matones, lladregots usurpadors del poder, fins rebolcar en la merenga que deia Discépolo, o mirem al futur, on la gent, des del jove bru, fins al gallardo mestís, tinguin pa per menjar, tinguin aigua per saciar la seva set, ja no més draps i parracs en les famílies, que en tots els racons del Mexico agrari i del Mèxic urbà col.loquin suficient sal i pebre als seus guisats tradicionals, que hi hagi prou aliment per transcendir, que tots prenguin llet, que la fàbriques produeixin, que els obrers guanyin i guanyin bé, que tornem al cant de quan érem un poble alegre i sobirà, de quan anaves pels anys seixanta i mil idees passejant al teu cap i feies ideals i conclusions de com havia de ser la vida d'un humà. És temps de que vinguin nous nens, millor nodrits, això és ser lliure, sense fam la llibertat és un dret que es perd quan arriba la fam. Ja no han d'esperar que nous nens entre pel pati de servei amb un pedaç al cul ...



Alfredo Arrieta Ortega.
7 octubre 2004.
Per al pueblodetierra.
Nec spe. Nec metu
Mèxic D.F



Nota: Ara que venies manejant pel circuit interior i en doblar pel carrer de Pi, escoltat en un anunci de la ràdio que deia: Properament es durà a terme una recollida d'aliments dels bancs d'aliments, espera als nostres representants, no podem permetre que més de 24 milions de persones continuïn sentint gana, ells arribaran al teu domicili per demanar-te aliments no peribles, gràcies per la teva ajuda. Negre panorama.

Comentarios

Entradas populares de este blog

LA BRUJA - Letra